Listaan tässä vielä muutaman hajanaisen ajatuksen, joita en saanut sovitettua edelliseen kirjoitukseen.
1. Yleinen konsensus kasvatusalan ammattilaisten parissa on, että alle
kolmevuotiaille riittää vanhempien hellyys ja hoiva, koska kehitys
tapahtuu suhteessa kiinteään ja turvalliseen aikuiseen, ei ryhmässä
työskentelyyn. Yle Puheessa käytiin hyvä keskustelu aihetta liipaten, jonka suosittelen kuuntelemaan. Haastateltavilla, kasvatustieteiden tohtori Erja Rusasella ja neuropsykologian erikoispsykologi Nina Sajaniemellä
oli taaperoikäisten päivähoidon mielekkyydestä melkein täysin vastakkaiset
näkemykset. Paljastan sen verran että Sajaniemen, joka puolusti alle kolmevuotiaiden
ryhmätyöskentelyä, perusteluista jäi jossittelun ja -isittelyn maku
suuhun.
2. Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen kertoo kirjassaan Lapsen puolesta ruotsalaisen
professori Bengt-Erik Anderssonin pitkittäistutkimuksesta, jossa
kävi
ilmi, että mitä aikaisemmin tutkimusryhmän perheiden lapset aloittivat
päivähoidossa, sitä paremmin he menestyivät elämässä. Kyllä, vastoin
yleistä konsensusta. Lapsia seurattiin aikuisikään saakka ja heidät
jaettiin
viiteen paremmuusjärjestysryhmään sen perusteella, miten he sopeutuivat,
miten he pärjäsivät kouluaineissa ja kuinka sosiaalisia he olivat.
Niistä lapsista, jotka aloittivat päivähoidon ennen ensimmäistä
syntymäpäiväänsä, 44 prosenttia sijoittui parhaimpaan ykkösryhmään.
Kotona hoidetuista lapsista vain viisi prosenttia kykeni samaan.
Heikoimpaan ryhmään jäi vastaavasti 38 prosenttia kotioloissa
kasvaneista lapsista, mutta vain kolme prosenttia päivähoitolapsista.
Vaikutukset näkyivät lasten ollessa kahdeksanvuotiaita ja korostuivat
murrosikään tullessa. Sinkkonen hyväksyy tutkimuksen tuloksen, mutta
korostaa sen yksittäisyyttä, pientä otantaa ja sitä, että tutkittava alue eristettiin
lasten muusta elämästä. Lasten kokemusten erilaisuutta ei otettu
huomioon.
3. Päivähoidon
henkilökunta tuntuu saavan vähemmän kritiikkiä osakseen kuin peruskoulun
henkilökunta. Päivähoidon työntekijät nähdään lasten eheyttäjinä, mutta opettajat taasen kehityksen jarruna. Opettajat ja peruskoulujärjestelmä koetaan
usein vanhanaikaisina sortajina, joiden tahallinen tai tahaton tehtävä
on murentaa vanhempien ja heidän lapsiensa itseluottamusta. Jotkut koulut
ovat huonompia kuin toiset, jonka takia harrastetaan koulupoimintaa. Päiväkotien erilaisuuksista ei ole käyty keskustelua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti