Digioppimisen puolestapuhujia tuntuu vaivaavan heikko kyky hahmottaa realiteetteja, jonka takia kehityksen kulkua on vaikeampi tarkastella rehellisesti. Olen kuullut tarinoita digisanansaattajista, joiden silmät ovat avautuneet vasta sitten, kun he ovat omin silmin nähneet käytännössä, miten yhteensopimaton yhtälö voi olla internet-yhteydellä varustettu digilaite, yliaktiiviset nuoret ja liian vähän valvovia silmäpareja. Tai miten vaikea on luovia tunnin läpi, kun ohjelman koodi kaatuilee, internet-yhteys pätkii, sovellus vaatii päivityksiä, tai joku on järsinyt hiiren johdon poikki. Jotkut oppivat lukemalla, jotkut oppivat tarkkailemalla, mutta sokeasti uskovien täytyy oppiakseen pissata sähköaitaan.
Koko ajatus motivaatio-ongelmaisten oppilaiden yhtäkkisestä eheytymisestä ja oppimistulosten parantumisesta, kun heille tarjoillaan enemmän digilaitteita kirjojen ja vihkojen sijaan, kutkuttelee kyynisen ihmisen hermoja. Ensinnäkin, älylaitteen käytön aloittaminen on alunperin osasyyllinen monen oppilaan koulunkäyntiongelmiin. Toisena, keskenkasvuisten tapa hyödyntää digitaalisia laitteita ja niiden sovelluksia jakautuu keskimäärin kolmeen ryhmään tai niiden sekoituksiin:
- netin verkostopalveluiden käyttäjiin,
- hassujen kuvien ja videoiden katselijoihin sekä
- valtavasti videopelejä pelaaviin.
On olemassa häviävän pieni neljäs ryhmä. Siihen kuuluu ne pojat ja tytöt, jotka omatoimisesti vapaa-ajallaan harjoittelevat hyödyllisiä digitaitoja kuten koodausta, graafista suunnittelua tai musiikin tekemistä. Mitä enemmän heille kertyy vuosia harrastuksensa parissa, sitä taitavammiksi he tulevat ja sitä enemmän heillä on äärimmäisen arvokasta pääomaa IT-alan työmarkkinoille. IT-alalla persoonalliset, koulutuksen ulkopuolelta kerätyt ansioluettelon nyanssit ovat äärimmäisen tärkeitä. Jo alakouluikäisellä voi olla oma "ansioluettelon" alkunsa.
Tämä on ryhmä, jonka kautta uskon digitalisaation puolestapuhujien idealisoineen näkemyksensä. Kun loputkin oppilaat altistetaan IT-alan eri osaamisalueille, luullaan meillä olevan jatkossa paljon Nokia-tason insinöörejä. Harrastamiseen ja korkeaan taitotasoon vaadittu intohimo syntyy kuitenkin spontaanisti, eikä sitä voi pakottaa kouluympäristö, opetussuunnitelma, vanhemmat tai asiantuntijat. Voi tarjoilla erilaisia vaihtoehtoja sytykkeen toivossa, mutta tässä tapauksessa sytyke - digitaalinen laite - on ollut nuorella kotona jo vuosia käytössä, eikä syventyminen IT-taitoihin suurinta osaa kiinnosta. Vilpitön kysymykseni kuuluu, että voiko koulu tehdä enää jotain toisin?
Minua ihmetytti suuresti se, että Ylen haastattelussa psykologian professori vertasi peruskoulun oppilaiden älylaitteiden käyttämisen rajoittamista siihen, ettei aikuinen saisi töissään käyttää läppäriä tai internet-yhteyttä. Luulen nimittäin, että peruskoulusta löytyy ainakin vielä jonkin aikaa enemmän levottomia yksilöitä, joilla on ongelmia itsesäätelyssä ja tietoisuuden ja tahdonvoiman suuntaamisessa kehittävään tekemiseen. Nämä ovat ominaisuuksia, jotka joutuvat koetukselle, kun naaman eteen lyödään digilaite, jonka enemmistö oppilaista näkee ensisijaisesti virikkeitä ja ärsykkeitä pursuavana viihdytyskeskuksena, eikä opiskeluvälineenä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti